Szukaj na tym blogu

Skaner


Miejski Skaner Wyborczy to inicjatywa Kongresu Ruchów Miejskich powołanego w czerwcu 2011 roku z inicjatywy Stowarzyszenia My-Poznaniacy oraz ruchów obywatelskich z innych miast Polski. Wzorowany jest na akcji zorganizowanej w Sopocie przy okazji ostatnich wyborów samorządowych. Polega na przesłaniu do kandydatów na posłów i senatorów krótkiej ankiety zawierającej pytania dotyczące ważnych dla rozwoju miast i demokracji ustaw oraz problemów nurtujących konkretne miasta biorące udział w Skanerze.

Ankiety zostały zaprezentowane 15 września na konferencji prasowej w Warszawie, w której poza działaczami Kongresu Ruchów Miejskich udział wzięli przedstawiciele najważniejszych partii (poza PiS). Zaraz potem ankiety otrzymali kandydaci, a obecnie trwa ich wypełnianie i przesyłanie do koordynatorów regionalnych. Poznański Skaner jest koordynowany przez wiceprezesa My-Poznaniacy Macieja Wudarskiego. Jego wyniki zostaną zaprezentowane podczas specjalnej debaty w Klubokawiarni Meskalina (5 października, godz. 18.00). Do udziału w debacie zaproszono przedstawicieli wszystkich startujących w Poznaniu komitetów.

Szczegółowe informacje w artykułach Lecha Merglera na www.my-poznaniacy.org:
- relacja z konferencji i tło akcji
- informacje o poznańskim skanerze

Oto komplet pytań, na które bardzo opornie (z wyjątkami) odpowiadają poznańscy kandydaci:


DEMOKRACJA MIEJSKA

1. Czy zgadza się Pani/Pan, by mieszkańcy mieli ustawowo zapewnioną możliwość podejmowania wiążących decyzji w sprawie wydatków z budżetu miasta (wprowadzenie budżetu partycypacyjnego)? TAK/NIE

2. Czy zgadza się Pani/Pan na ułatwienie mieszkańcom korzystania z referendum lokalnego poprzez obniżenie liczby podpisów, którą należy zebrać pod wnioskiem o przeprowadzenie go oraz poprzez obniżenie progu frekwencji? TAK/NIE

3. Czy zgadza się Pani/Pan z kierunkiem reformy samorządowej, która polegać będzie na wzmocnieniu pozycji rady gminy, a zmniejszeniu kompetencji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta? TAK/NIE

4. Czy zgadza się Pani/Pan, aby wymagana liczba podpisów pod obywatelską inicjatywą uchwałodawczą wynosiła maksymalnie 1000? TAK/NIE

ŁAD PRZESTRZENNY

5. Czy Pani/Pana zdaniem „ład przestrzenny”:

a) Należy do kategorii interesu publicznego i powinien podlegać silnej ochronie prawnej, a odpowiedzialność za jego przestrzeganie powinna spoczywać na organach administracji publicznej?
b) czy może: Powinien być pozostawiony bez nadzoru administracyjnego, bo rynek jest wystarczającym/najlepszym narzędziem weryfikującym wartość ładu przestrzennego dla mieszkańców.

6. Czy uważa Pani/Pan, że:

a) Obecny stan gospodarowania przestrzenią w Polsce jest racjonalny i nie wymaga zmian w prawie.
b) Wystarczy dokonanie doraźnych zmian w obowiązującym prawie (ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, prawo budowlane, inne), jednak całokształt przepisów stanowi spójną koncepcję pozwalającą na zrównoważony rozwój miast gwarantujący kulturę przestrzeni.
c) Polskie prawo powinno zostać radykalnie zmodyfikowane, dostosowane do zapisów Karty Lipskiej, a kształtowanie przestrzeni miejskiej powinno odbywać się w oparciu o zintegrowane planowanie rozwoju.

7. Czy zgadza się Pani/Pan, aby wprowadzić obowiązek konsultowania z mieszkańcami założeń i koncepcji projektów planów miejscowych na etapie diagnozowania i wstępnych koncepcji tak, aby unikać licznych obecnie konfliktów, jakie powstają na ostatnim etapie tworzenia planów miejscowych kiedy to mieszkańcy składają uwagi pod presją czasu i już po zatwierdzeniu planu przez prezydenta miasta. TAK/NIE

8. Czy uważa Pani/Pan, że samorząd gminny powinien uzyskać ustawowe prawo i obowiązek do kontroli przestrzegania przepisów planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie kształtowania przestrzeni publicznych i ochrony dziedzictwa kulturowego? (Nie ma żadnych regulacji poza kodeksem cywilnym w sprawach naruszeń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego poprzez działania nie związane z procesem budowlanym). TAK/NIE

9. Czy Pani/Pana zdaniem, w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego powinien być zachowany wymóg zgodności zamierzenia inwestycyjnego ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy po to, aby uniknąć późniejszych jego niezgodności z planem miejscowym. (Istnieje obowiązek zgodności planów miejscowych z wytycznymi studium). TAK/NIE

REWITALIZACJA MIAST

10. Czy potrzebne jest uchwalenie ustawy rewitalizacyjnej regulującej obowiązki gmin oraz źródła finansowania rewitalizacji, a także rolę dziedzictwa kulturowego w procesach rewitalizacji?

a) Nie. Kwestie te powinny być załatwiane na szczeblu lokalnym;
b) Tak. Państwo powinno być spełniać rolę prawodawcy i gwaranta realizacji ustawy rewitalizacyjnej;
c) Tak. Oprócz uchwalenia ustawy, państwo powinno zaangażować się mocniej w procesy rewitalizacji, jako animator, współuczestnik czy nawet źródło finansowania rewitalizacji.

11. Jeśli tak, to uważa Pan/Pani, że rewitalizacja jest potrzebna, ponieważ:

a) Odnowione obszary śródmiejskie podniosłyby atrakcyjność miast dla turystów i inwestorów;
b) Właściciele nieruchomości potrzebują wsparcia w radzeniu sobie z trudnymi lokatorami;
c) Procesy gentryfikacji obecnie uderzają w mieszkańców obszarów śródmiejskich; rewitalizacja powinna przede wszystkim dbać o dobro mieszkańców, aktywizować ich i integrować.

PYTANIA DOTYCZĄCE PROBLEMÓW POZNANIA

12. Instrumentem demokratycznej kontroli władzy i instytucji publicznych jest Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Jej nowelizacja w dn. 16 września br., ogranicza dostęp do informacji publicznej, a mieliśmy z tym już wcześniej problemy w Poznaniu. Czy uważa Pani/Pan, że:

a) Powinny zostać utrzymane podstawowe zapisy dotychczasowej ustawy, ograniczające dostęp obywateli jedynie do informacji stanowiących kwalifikowaną tajemnicę (państwową lub określoną innymi przepisami, np. tajemnicę adwokacką czy lekarską).
b) Zapisy znowelizowanej ustawy są prawidłowe, nie zaszkodzą transparentności życia publicznego; dodatkowe ograniczenia wynikające z konieczności zadbania o interes gospodarczy państwa nie wpłyną na jakość demokracji miejskiej i poziom zaufania obywateli do organów władzy.

13. Wyniki wyborów do rady miasta w Poznaniu, w których nasz komitet mimo uzyskania blisko 10% głosów nie otrzymał ani jednego mandatu, więc głosy tych 10% się „zmarnowały” podważają obecną ordynację wyborczą. Zgodnie z Kodeksem Wyborczym, w wyborach samorządowych w gminach oprócz miast na prawach powiatu obowiązywać będą jednomandatowe okręgi wyborcze. Trwa dyskusja o wprowadzeniu JOW-ów także w wyborach do rad dużych miast. Czy jest Pani/Pan za:

a) Wprowadzeniem 1-mandatowych okręgów wyborczych w wyborach do rad dużych miast.
b) Pozostawieniem obowiązującej obecnie ordynacji proporcjonalnej z metodą podziału mandatów d’Hondta;
c) Utrzymaniem ordynacji proporcjonalnej ze zmianą metody podziału mandatów na Sainte-Lague’a. d) Wprowadzeniem ordynacji mieszanej STV (pojedynczy głos przechodni) mającej zalety obu powyższych

14. Czy Pana/Pani zdaniem potrzebne jest uchwalenie ustawy metropolitalnej regulującej obowiązki miast i gmin dla zapewnienia harmonijnego rozwoju każdej z części metropolii oraz stworzenia narzędzi hamujących suburbanizację?

a) Nie, te problemy gminy powinny rozwiązywać lokalnie przez dobrowolną współpracę gmin.
b) Tak, państwo powinno stworzyć instrumenty zarządzania najważniejszymi funkcjami miasta, które wykroczyło poza swoje granice administracyjne, jak planowanie przestrzenne i organizacja systemu transportu, umożliwiające skuteczne zarządzanie całym obszarem metropolitalnym.

15. Lokalizacja wojskowej bazy lotniczej na Krzesinach, w granicach miasta, skąd operują 32 samoloty F16 wzbudza – z powodu wielkiego, ponadnormatywnego hałasu i jego skutków odczuwanych w całej aglomeracji – coraz większe protesty społeczne i blokuje rozwój miasta. Czy Pan/Pani uważa, że:

a) Lokalizacja tej bazy w Poznaniu nie może lub nie powinna ulec zmianie, z rozmaitych powodów: nie jest ona szczególnym problemem, potrzeby wojska mają priorytet, zwłaszcza uwzględniając poniesione wydatki i fakt, że baza była wcześniej.
b) Baza jest dla Poznania i aglomeracji dużym problemem, jej lokalizacja to duży błąd i należy na szczeblu krajowym działać na rzecz przeniesienia bazy w inne, niezamieszkałe miejsce w dostępnym czasie.

16. Gwałtowne spory wywołuje w Poznaniu sprawa eksmitowania z lokali komunalnych do tzw. kontenerów „socjalnych” trudnych lokatorów, a niepłacących czynszów przez dłuższy czas – „na bruk”. Uważa Pani/Pan, że:

a) System pomocy społecznej w Polsce jest zbyt hojny, zbyt obciąża budżet, obywatele powinni radzić sobie samodzielnie; przenoszenie trudnych lokatorów do kontenerów i eksmisje niepłacących czynszu to porządkowanie sytuacji w lokalach komunalnych.
b) System jest prawidłowo skonstruowany, ewentualne nieprawidłowości wynikają z błędów instytucji i osób, które nim zarządzają, ale kontenery „socjalne” i eksmisje to właściwa metoda dyscyplinowania lokatorów.
c) Pomoc społeczna w Polsce zorganizowana jest niespójnie, środki są marnotrawione, gminy nie wywiązują się ze swoich ustawowych zobowiązań względem słabszych. System pozbawiony jest elementów sprzyjających wychodzeniu z przestrzeni ubóstwa (np. edukacja, terapia, leczenie). Kontenery „socjalne” to porażka Państwa i wspólnoty samorządowej.

PYTANIE PODSUMOWUJĄCE (ogólnopolskie)

17. Czy zamierza Pan/Pani brać udział w pracach Sejmu skierowanych na tematy wyżej określone lub inne dotyczące problematyki miejskiej:

a) tak, chcę je inicjować, organizować
b) tak, włączę się w inicjatywy z tego zakresu, jeśli się pojawią i będę je wspierać
c) nie, będę brać jedynie udział w głosowaniach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.